Welkom bij de module over communicatie. In deze module ga je kijken naar de manier waarop jullie met elkaar communiceren. Wat wordt er echt gezegd en gehoord en hoe maken jullie dat kenbaar aan elkaar? En natuurlijk ook: waar gaat het mis?
Je leert wat je valkuilen en triggers zijn en waardoor jullie telkens in hetzelfde patroon vervallen. Met inzichten en tools leer je op een liefdevolle en constructieve manier met elkaar te communiceren. En je zult merken dat dit meteen een positieve invloed heeft op jullie relatie.
Communicatie is niet alleen wat we zeggen, want slechts 10% van onze communicatie is verbaal. De overige 90% is non-verbaal. We reageren vaak dan ook op hoe iets gezegd wordt en niet op wat er feitelijk wordt gezegd.
Hoe vaak zeg je niet: ‘het gaat er niet om wat je zei, maar hoe je het zei’ of ‘ja je zei dat wel, maar je draaide met je ogen of je keek zo boos…’
Verbaal communiceren gaat over de inhoud, dus wat er letterlijk gezegd wordt en non-verbaal over de manier waarop iets gezegd wordt. En hoe iets gezegd wordt, heeft te maken met de relatie die je met de ander hebt, en wat je van de ander verwacht. We verwachten en vragen aan onze partner iets anders dan bijvoorbeeld aan een buurman of collega. Communicatie op non-verbaal niveau is te herkennen aan dingen zoals houding, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Het is goed om je hier bewust van te zijn, want in ruzies richten mensen zich vaak op wat er gezegd wordt, terwijl het in de meeste gevallen gaat om hoe het gezegd wordt.
Dan zijn er nog bepaalde woorden in communicatie die ervoor zorgen dat de ander meteen in de verdediging schiet en voor je het weet zit je dan in een verhitte discussie. een hevige discussie. Vermijd daarom de woorden nóóit, áltijd en wéér. Je kunt namelijk onmogelijk een discussie voeren of uitleggen waarom je iets hebt gedaan, als het over ‘altijd’ gaat.
Bijvoorbeeld: ‘jij doet echt nóóit wat in huis‘ of ‘je bent ook áltijd te laat!’
Ons gedrag wordt bepaald door iemands persoonlijkheid, humeur, aanleg, intentie en de interactie daarin met de ander.
Wanneer de communicatie niet lekker loopt en het niet lukt om elkaar duidelijk te maken wat je bedoelt en wat je intentie is, kan dit zorgen voor hevige emoties. De meeste conflicten gaan dan ook eigenlijk over de angst voor verlies van de verbinding met de ander.
En wanneer we wat langer in een relatie zitten, denken we de ander zo goed te kennen dat we precies weten wat die denkt, wilt of bedoelt. Maar hoe goed we elkaar ook kennen, we weten het nooit zeker. We zijn als mens namelijk blijvend in ontwikkeling door alles wat we meemaken. En niets blijft daarom precies hetzelfde. Elkaar begrijpen zit ‘m namelijk vooral in de nuances. En voor een goede communicatie is het daarom belangrijk om nieuwsgierig te blijven naar de ander en met elkaar te delen wat iets voor jou betekent. We horen namelijk vaak iets anders, dan wat er wordt bedoeld. Dat heeft te maken met de manier waarop iets gezegd wordt en met de betekenis die we er zelf aan geven. Om te kunnen horen wat de ander zegt, moet je kunnen luisteren om te begrijpen (en niet om te reageren of oordelen).
Dat doe je in eerste instantie door bewuster te worden van hoe je luistert en praat. In de oefening die hierna komt, ga je daarmee aan de slag.